علل پا درد – دکتر اسکوئی – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

در حالی که عضلات شکم و لگن را همانگونه که در تمرین قبلی توضیح داده شد بطور همزمان منقبض نگاه میدارید، در وضعیت ۴ دست و پا قرار بگیرید و دستها را به تناوب بالا و پایین آورید. در تمام طول تمرینها سعی کنید عضلات شکم را منقبض نگه دارید و نفس های عمیق بکشید. اگر غذاهای ناسالم و فست فود را از رژیم غذایی خود حذف کنید و همچنین بستنی و شکلات تلخ کمتری میل کنید، دوران نقاهت پس از جراحی ستون فقرات را سریعتر پشت سر خواهید گذاشت. برای دیدن پشت سر باید تنه را کامل چرخاند و برای غلطیدن حین خواب باید شانه ها و لگن را با هم چرخاند. این ورزشها را باید روزی چند بار انجام داد.در صورت ایجاد درد در اندام تحتانی، بایستی چند ثانیه تامل کرده تا علایم برطرف شده و سپس ورزش را ادامه دهید.

این گرفتگی می تواند بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامد که با اندکی استراحت و کشیدن عضلات برطرف می شود. کفشی که خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد باعث تشدید عوارض و دردهای پا و کمر می شود. در حالی که به پشت خوابیده اید و زانوها را خم کرده و کف پاها بر روی زمین قرار گرفته است ،شکم خود را به آرامی بداخل جمع کنید مثل حالتی که میخواهید یک شلوار تنگ بپوشید. در حالت خوابیده مچ پاها را تا حدی که می توانید به سمت صورت و برعکس بکشید و در هر حالت ده ثانیه نگه دارید.

خون به واسطه پمپاژ قلب و در اثر فشاری که توسط عضلات پا، که در هنگام راه رفتن و حرکت دادن مچ پا بر آن وارد میشود، به قلب بازگردانده میشود. بهترین راه حل پیشگیری و درمانی شروع هر چه زودتر ورزش است. این ورزش را حداقل روزی سه بار با ۵ تکرار انجام دهید. تمرینها را روزی 2 بار و هر بار 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید. با جراح خود در این خصوص مشورت کنید.از انجام حرکات دردناک و یا موقعیتهایی که سبب خم شدن بیش از حد گردن و کمر شما میشود اجتناب کنید.تشک شما باید سفت و در عین حال راحت باشد.از بالش اضافی برای حمایت و ثابت نگاهداشتن ستون فقرات استفاده کنید. همچنین ممکن است این درد در زمان هایی که با پای برهنه بر روی سطوح سخت راه می روید، شدت بیشتری یابد. ورزشهای زیر را یکی دو روز پس از جراحی و با فشار آوردن مختصر که بتدریج افزایش می یابد شروع کنید.

از پیچش کمر پرهیز کنید. ورزشهای پس از جراحی در منزل: این حرکات به تقویت عضلات و کاهش درد و تورم آنها کمک می کند. زائده استخوانی است که در بخش انتهای انگشت بزرگ پا بیرون می زند. این مشکل میتواند موجب درد شدید و ناگهانی به همراه التهاب و قرمزی در مفصل انگشت بزرگ پا (جایی که انگشت به استخوان های کف پا مفصل می شود) شود. در کف پا، مفاصل مختلفی وجود دارد که بروز بیماری های مختلف، ممکن است علت درد کف پا و درد این مفاصل باشد. ۵تا ۱۰ ثانیه نگاهدارید و سپس آزاد کنید .سپس سعی کنید که همزمان با عضلات عمقی شکم عضلات لگن را نیز منقبض کند بصورتی که گویا جلوی خروج ادرار را گرفته اید.انقباض همزمان این عضلات را باید حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه بدون حبس نفس انجام دهید. در حالی که عضلات شکم و لگن را همانگونه که در تمرین قبلی توضیح داده شد بطور همزمان منقبض نگاه میدارید دستها را به تناوب یا با هم بالا و پایین آورید.از حبس نفس پرهیز کنید..