پا درد بعد از ورزش چه علتی دارد و برای درمان چه باید کرد؟

بر خلاف تصور عمومی، تولید اسید لاکتیک باعث درد در هنگام ورزش و بلافاصله پس از آن میشود. این “نقاط داغ” باید بلافاصله با استفاده از اصطکاک کاهش یابد. میخچه بوسیله اصطکاک ناشی از کفشها یا جورابهای نامناسب و یا در اثر مالش انگشتان پا به یکدیگر ایجاد میشود. درد ساق پا در قسمت جلو در اثر استفاده بیش از اندازه (شین اسپلینت) گرچه اغلب درد هایی که در ناحیه ساق بوجود میایند بدنبال ضربه ایجاد میشوند ولی درد ساق علل دیگری هم دارد که ارتباطی به ضربه ندارد. گاهی این ناحیه بر اثر استفاده بیش از حد یا استرس دائمی تحریک میشود. در زمان پریود به دلیل تغییرات هورمونی در شکم، کمر و گاهی پا درد حس میشود. کبودی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، ضربه به پا که باعث درد، تغییر رنگ، تورم و تغییرات در راه رفتن می شود، ممکن است آسیب جدیتری از قبیل شکستگی استخوان داشته باشد.

برای جلوگیری از آسیب و درد، قبل از شروع یک تمرین، مسائل زیر باید مورد توجه قرار گیرد. با مشاهده علائم زیر در کودک حتما به پزشک مراجعه فرمایید: فلج شدن پا، از دست دادن حس در پا، عدم نبض در پاها، عدم توانایی حرکت مفصل زانو، خونریزی شدید یا غیرقابلکنترل، تب بالا (بیشتر از 38 درجه سانتیگراد)، یا درد غیرقابلکنترل. مقایسه توانایی های عملکردی به سمت آسیب دیده همچنین بینش به طبیعت و شدت آسیب را فراهم می کند. انحراف اندام های تحتانی همچون زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی، چرخش مچ پا، اختلالات راه رفتن (راه رفتن روی پنجه پا و با پنجه به داخل) و… ممکن است یک اشعه ایکس، MRI یا اسکن استخوان پا و قوس گرفته شود تا مشخص شود که آیا اختلالات استخوانی و یا بافت نرم وجود دارد. دو نوع داروی بدون نسخه وجود دارد که ممکن است با درد و تورم درد پا کمک کند.

بنابراین، کاهش تورم اغلب به کاهش درد کمک می کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی چگونه درد پا را تشخیص می دهند؟ دوچرخه سواری، ماشین های مرحله ای، شنا، و یا اسکی تاثیر کمتری می گذارد و به شما امکان حفظ و بهبود تناسب اندام را می دهد. کفش مناسب ضعیف می تواند بدتر از بیومکانیک ضعیف باشد و کفش مناسب می تواند به کاهش تاثیر بیومکانیک بد کمک کند. بی تحرکی و نشستن طولانی مدت موجب ضعیف شدن ماهیچه شده و خطر بروز گرفتگی ها را افزایش می دهد. ضربات مستقیم به پا می تواند موجب کبودی، شکستن پوست و حتی شکستگی استخوان ها شود. شکستگی استرس می تواند ناشی از افزایش ناگهانی حجم کار باشد. شکستگی های استرس معمولا در استخوان های متاتارس، استخوان های طولانی پا دیده می شود و می توانند در استخوان های تاراس نیز رخ دهند. یخ های تجاری توصیه نمی شود، زیرا معمولا خفیف هستند.

کفش ها و جوراب های مناسب برای فعالیت شما همچنین می تواند مانع از درد پا شود. ماساژ می توند به آرامش پا و کشیدگی و تسکین ماهیچه ها کمک کند و ورم را که باعث درد می شود، کاهش دهد. تورم بیش از حد می تواند باعث افزایش کشیدگی الیاف عصبی در ناحیه آسیب دیده شود که می تواند باعث درد بیشتری شود. عضلات و فاسیا پا را می توان با راندمان بیش از حد تحت فشار قرار داد. این کفیها با کنترل پرونیشن کف پا (چرخش پا به طرف پایین) و محدود کردن چرخش داخلی پاها به کاهش کشش بیش از حد و پیچخوردگی عضلات ساق پا کمک میکند.