پا درد بعد از ورزش چه علتی دارد و برای درمان چه باید کرد؟

تندینیت عضلات اکستانسور (التهاب تاندون عضلات باز کننده پا): این مشکل با استفاده بیش از اندازه از کفشهای تنگ ایجاد میشود. نوار استخوانی که پاشنه را به انگشتان پا وصل میکند، دچار التهاب شده و بهراحتی تحریک میشود در این شرایط زمان بیدارشدن احساس درد میکنید. آنچه اتفاق می افتد این است که هنگام راه رفتن، عضلات بیشتر از چرخه راه رفتن خم و صاف می شوند، بنابراین عضله دائماً منقبض می شود و باعث می شود، انگشتان شما به حالت چکشی درآیند. اندازه پاهای شما با افزایش سن تغییر میکند، بنابراین همیشه قبل از خرید کفش باید پای خود را اندازه گیری کنید.

این وضعیت میتواند سبک پیاده روی شخص را که موجب بروز مشکلات طولانی مدت میشود، تغییر دهد. در نتیجه مایعات اضافی بدن خارج شده و موجب بهبود التهاب خواهد شد. استفاده از یخ میتواند در بهبود التهاب و درد کمک کند. شناخت دلایل احتمالی این درد میتواند به شما کمک کند تا از دردی که ممکن است شما را از ورزش باز دارد، جلوگیری کنید. پاهای خود را در موقعیت بالا قرار دهید (بالاتر از سطح قلب) تا تورم کاهش یابد. برای اینکه دچار چنین دردهای در طول شب نشوید حتما وضعیت نشستن و خوابیدن خود را اصلاح کنید. شما میتوانید یک ناحیه از پای خود را مانند انگشتان پا یا پاشنه را هدف قرار دهید یا چندین کشش را انجام داده تا کل پای خود را دچار کشش کنید. گاهی آنها به صورت پا درد شبانه و یا درد لگن تا پاها نیز بروز می کنند.

اغلب بیمار مبتلا به فاسیایت پاستار در صبح احساس درد می کند تا فستیو پالتر گرم شود. این بیماری باعث درد شدید در مفصل زانو و مفصل انگشتان پا در شب شده و بیمار را از یک خواب راحت سلب می کند. طبیعتاً بعضی از مشکلاتی که باعث ایجاد درد ران پا میشوند وضعیت اضطراری محسوب میشوند، مثلاً اگر درد ناشی از سکته مغزی یا لخته خون باشد، بیمار باید فوراً تحت مراقبتهای پزشکی قرار بگیرد. هالوکس ریجیدوس (سفتی شست پا) شایعترین محل آرتروز در پا ، قسمت ابتدایی انگشت شست یا مفصل متاتارسوفالنژیال (MTP) می باشد. چند قطعه یخ را در یک پارچه قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. حدود ۵-۱۰ دقیقه آن را نگه دارید، سپس آن را برداشته و کیسه یخ را روی همان قسمت قرار دهید. گرفتگی عضلانی: اغلب دردهای مختصر (1 تا 15 دقیقه) به دلیل اسپاسم های عضلانی (گرفتگی) میباشد.

گرفتگی عضلات، دوره هایی گذرا از درد هستند که می توانند برای چند دقیقه ادامه داشته باشند. بیماری عروق محیطی، لخته شدن خون و آرتروز همگی میتوانند باعث درد پا شوند و اگر فقط بعد از ورزش متوجه درد میشوید، ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد. پادرد مزمن که در عرض چند روز بدتر شده باشد. آسیب دیدگی: پادرد همچنین اغلب نشان دهنده نوعی آسیب دیدگی است. این امر میتواند موجب بروز درد حاد در عضلات ران گردد و شدت آن ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد. لخته خون میتواند به سمت ریهها حرکت کند و موجب امبولی ریوی گردد.