آموزش یوست سئو
آموزش کامل تصویری افزونه یوست Yoast برای سئو سایت > آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشا
افزونه کلمه کلیدی انتخابی شما را با توجه به فاکتورهای مختلفی بررسی و اعلام می کند. برای همین منظور من (کلمه کلیدی) را به عنوان کییورد اصلی در نظر می گیرم. برای استفاده از افزونه یاست باید از بخشهای اولیه محتوای خود شروع کنید. پس از این که محتوا را در وردپرس بارگذاری کردید، عنوان محتوا را در بخش مربوطه وارد میکنید. این عنوان در گوگل نمایش داده میشود و کاربران بر اساس آن میتوانند انتخاب کنند که متن شما را مطالعه کنند یا نه! از این رو در انتخاب عنوان و بهینهسازی آن از نظر سئو باید دقت لازم را داشته باشید.
اگر روی تب پیشخوان قرار گرفته باشید، دو گزینه مشکلات و اطلاعیه ها را مشاهده می کنید. در بخش مشکلات، ایرادات و مشکلاتی که سایت شما از نظر سئو دارد نمایش داده می شود. همچنین توسعه دهندگان این افزونه اخبار و یا اطلاعیه های جدید در خصوص لایسنس یواست سئو را در قسمت اطلاعیه ها قرار می دهند. علاوه بر مشاهده فیلم آموزش افزونه yoast seo در ادامه می توانید بخش های مختلف این افزونه را که معرفی شده است مطالعه بفرمایید و با کانفیگ یوآست سئو آشنا شوید. افزونه yoast یکی از پرکاربردترین افزونههایی است که بر روی وردپرس اضافه میشود. سیستم مدیریت محتوای وردپرس از مهمترین و پرطرفدارترین سیستمهایی است که برای تولید محتوا و بارگذاری آن بر روی سایت مورد استفاده قرار میگیرد.
برای خارج کردن برخی انواع پست ها از نقشه سایت بایستی به بخش Search Appearance (بهبود ظاهر جستجو) مراجعه کنید. حال که توانسته اید یواست سئو را به خوبی تنظیم کرده و متا باکس آن را مدیریت کنید، بد نیست که نگاهی به داشبورد آن بیندازیم. متا باکس در زیر ویرایشگر وردپرس نمایش داده می شود (بسته به پلاگین ها و افزونه نصب شده جای این بخش می تواند کمی متفاوت باشد). در صورتی که از ویرایشگر جدید وردپرس یعنی گوتنبرگ استفاده می کنید، جای آن در سایدبار راست خواهد بود. اطلاعات این این بخش به یواست سئو کمک می کند تا اطلاعاتی را برای ایجاد Knowledge Graph Card در اختیار گوگل قرار دهد. این کارت ها، جلب توجه زیادی کرده و از این رو هر گونه اطلاعاتی در این بخش می تواند کمک کننده باشد.
در هنگام انتشار هر صفحه یا هر پست، این متاباکس به شما کمک میکنند تا محتوای خود را از نظر کیفیت و کمیت با معیارهای موجود برای سئو، بهینهسازی کنید. در بخش پنجم از شما پرسیده میشود که آیا وبسایت شما نویسندگان متعدد دارد یا نویسندهاش فقط خود شما هستید. اگر فقط نویسنده خودتان باشید، افزونه یوست تنها نوشتههای شما را ایندکس میکند. در صورتی که نویسندههای متعدد دارید یا قصد دارید در آینده نویسندههای بیشتری به وبسایت اضافه کنید، بهتر است به یوست اعلام کنید که وبسایتتان دارای چند نویسنده است. با قرار دادن کد تایید ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول در این قسمت دیگر نیاز به قرار دادن کد بصورت مستقیم در کدهای HTML نیست. مورد دیگر این است که افزونه یوست قرار دادن عبارت کلیدی در ابتدای عنوان را یک چراغ سبز در نظر میگیرد.
در تب امکانات، شما با گزینههای بیشتری برای تنظیمات یوست مواجه میشوید. به طور مثال از این جا میتوانید بخش خوانایی در متاباکس یوست را غیر فعال کنید. همچنین اگر به دنبال نقشه سایت XML یا XML sitemap باشید، میتوانید به این افزونه اجازه دهید تا این نقشه را برای شما تهیه کند. اگر با مقدمات این افزونه آشنایی دارید، مطالب این بخش میتواند برایتان تکراری باشد. برای همین میتوانید از این بخش بگذرید و به سراغ بخش پیشرفته بروید.
درهرصورت ازنظر پاراگرافها، طول پاراگراف، تعداد پاراگراف، تقسیم شدن تیترها بین مطالب و موارد دیگر، راهنماییهای بسیار خوبی به شما میکند، پس پیشنهاد میکنم این گزینه هم فعال باشد. پس از آن شما مشاهده میکنید که منو SEO به پیشخوان شما اضافهشده است و چند گزینه بیشتر نسبت به نسخه رایگان به آن افزوده شده است. در این بخش به شما نشان میدهد که کدامیک از پستهای شما کرنر استون هستند، اگر بخواهید. اگر بخواهید پستی را به کرنر استون اضافه کنید، کافی است به ویرایش آن نوشته بروید و در بخش سئو» محتوای شاخص را باز کنید و گزینه “نشانهگذاری بهعنوان محتوای مهم” را روشن کنید. خب حالا باید وارد سایت وردپرسی خود شوید و از بخش پیشخوان» افزونهها» افزودن به مخزن وردپرس بروید و عبارت Yoast SEO را اگر سرچ کنید، افزونه را پیدا میکنید، حالا باید روی “هم اکنون نصب کن” کلیک کنید تا این پلاگین نصب شود. همانطور که میدانید یواست سئو دو نسخه رایگان و پرمیوم دارد، که ما نسخه رایگان را در این بخش و نسخه پرمیوم آن را در بخشهای بعدی بررسی میکنیم.
پس از انتخاب این گزینه پیش فرض شما باید به اکانت فیسبوک خود وصل شده و مدیریت خود را برای افزونه مشخص نمایید. فعالیت در این شبکهها به معنی افزایش بیسابقه بازدیدکنندگان از سایت و در نتیجه بالا رفتن رتبه، رنک سایت و محبوبیت بیشتر نزد گوگل میباشد. برای جلوگیری از نمایش صفحات بعدی آرشیو سایت در جستجوی داخلی میباشد. احتمالا شما هم مثل من به بیاستفاده بودن این گزینه فکر کردید! اما در سایتهایی که دارای چند نویسنده هستند، به منظور عدم ورود اشتباه توسط افراد ناشی، این گزینه بسیار کاربردی میباشد.
موتورهای جستجوی گوگل هم تمایل زیادی به تصاویر در نوشتهها دارند. شاید برایتان این سوال پیش آمـده باشد که افزونۀ یواست سئو و رنک مث چه تفاوتی دارند؛ در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم. ریدایرکت ۳۰۷ در واقع یکی از ریدایرکت های موقتی است و به این معناست که URL مورد نظر، موقتا به یک URI (User Resource Identifier) منتقل شـده است و بعد از مدتی به جایگاه قبلی خود باز خواهد گشت. در این حالت گوگل امتیازات آدرس قدیمی را به این آدرس جدید منتقل نمیکند. وقتی نوشتۀ جدید خود را در وردپرس بارگذاری کردید، قسمتهایی که در عکسهای زیر مشخص شدهاند برای شما قابل مشاهده خواهند بود.
نوین وردپرس از سال 1393 در پی کسب یک رضایت همگانی ایجاد شده است... 301 (کاملاً منتقل شد) زمانی استفاده میشود که میخواهید بهصورت کامل اطلاعت خود را منتقل کنید، یعنی به رباتهای گوگل میگوییم این نشانی برای همیشه به نشانی دیگر منتقل شد. به جای بروزرسانی ماهانه عنوان صفحه در چنین شرایطی می توانید از متغییر های %%currentmonth%% و %%currentyear%% برای جایگذاری اتوماتیک نام ماه و سال استفاده نمایید. در این صفحه پس از کمی اسکرول، یک کد PHP مشاهده میکنید که باید آن را کپی کنید. افزونه Yoast SEO با پلتفرمهای کاربردیای مانند Semrush، Wincher، Elemntor و... در بخش طبقهبندیها میتوانید نحوه یا امکان ایندکس شدن دستهها، برچسبها و ساختار پست را مشخص کنید.
درهرصورت اگر در بخش توضیحات متا، این خطوط را وارد نکنید، این خطا در قسمت مشکلات ظاهر میشود. بعد از نصب این افزونه روی سایت ما، در سمت راست پیشخوان، گزینه Seo اضافه میشود. وقتی به پیشخوان بروید، در پایین صفحه گزینه بررسی اجمالی نوشتهها اضافه میشود. افزونه یوست سئو نوشتههای شما را بررسی میکند و نتایج را با رنگهای قرمز، سبز، خاکستری و زرد به شما نشان میدهد. امیدوارم با مطالعه آموزش افزونه Yoast Seo بتوانید سئوی سایت و مطالبتان را شروع کنید.
در این بخش از آموزش افزونه yoast سراغ تب تنظیمات ابزارهای وبمستر می رویم که برای معرفی سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاندیکس کاربرد دارد. برای این کار نیاز به دریافت کد تایید از هر کدام از این موتورهای جستجو دارید سپس این کدها را می توانید برای هر قسمت ثبت کنید. البته این روش توصیه نمی شود چون اگر به هر دلیلی یواست سئو شما از کار بیفتد یا کدها را از دست بدهید تنظیمات مورد نظر شما پاک می شود. روش اصولی تر برای ثبت سایت در گوگل هست که در مقاله معرفی سایت وردپرس به گوگل به آن می پردازیم. چرا که علاوه بر تمامی این ویژگیهای خارقالعاده، هنگامی که از افزونه یوآست استفاده میکنید؛ دیگر نیازی نیست برای نقشه سایت،خوراک rss و حتی ریدایرکت و… دست به دامان پلاگینهای جانبی شوید.
در صورتیکه از نسخه پریمیوم افزونه یواست سئو استفاده کنید میتوانید کلمه کلیدی مرتبط و مترادفهای کلمه کلیدی اصلی (LSI Words) را نیز در این بخش درج کنید که تاثیر مثبتی بر بهبود سئو وبسایت شما میگذارد. گوگل هر روز هوشمندتر میشود، بنابراین برای اینکه در بازار هدف خود موفق شوید، باید محتوایی با کیفیت منتشر کنید و فقط به دقت کلمه کلیدی بسنده نکنید. نسخه پریمیوم یواست سئو به شما کمک میکند مجموعهای از کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کنید و محتوای مناسبتری در ارتباط با آنها منتشر کنید. جهت یادآوری باید بگوییم که این بخش، صرفاً از کلمه کلیدی شما برای آنالیز سئوی محتوا استفاده میکند و هیچ تاثیر مستقیمی در بهبود سئوی محتوا ندارد. چگونگی کار با پلاگین yoast seo ؟ همانطور که اشاره شد، افزونه یواست سئو بهترین افزونه وردپرس است که در دو نسخه رایگان و پرو ارائه شده است.
جدا کننده توصیه شده توسط گوگل خط تیره – است البته بعضی از سایت ها هم از پایپ | استفاده می کنند. قابلیت بعدی که این افزونه دارد این بود که شما از تنظیمات خود افزونه میتوانیستید نقشه سایت خود را ویرایش و تنظیم کنید. شاید برایتان سوال پیش آید که چرا این ویژگی به صورت اتوماتیک شده است؟ باید بگم که شما میتوانید از ویرایش خود نوشته تنظیم کنید که این نوشته نو ایندکس یا یا نوفالو، شود یا نه. حالا مسئله ای که اینجا بود این بود که کاربر نوشته رو از تنظیمات یواست سئو نوایندکس میکرد ولی در نقشه سایت این لینک وجود داشت و وقتی ربات گوگل وارد این لنیک که میشد و میدید که این نوشته نوایندکس است. بعد از نصب و فعال سازی یک گزینه ای به نام yoast seo به پیشخوان شما اضافه میشود. نکته ای که هست اینکه که نیاز نیست شما حتما از نسخه پیریمیوم این افزونه استفاده کنید.
برای انجام این کار، باید برای هر موتور جستجو در برنامه ابزار وب مستر ثبت نام کنید. در واقع این قابلیت یک تگ تایید متا به صفحه اصلی سایت شما اضافه می کند. البته این افزونه ویژگی ها و امکانات متعددی دارد که در طول دوره آموزش Yoast Seo با آنها آشنا خواهیم شد. به صورت پیشفرض تنظیمات اسکیما در یواست سئو یعنی page type و Article type برای برگهها، به ترتیب روی برگه وب و هیچ کدام تنظیم شده است. در این افزونه برای هر پست تایپ میتوانید تنظیمات اسکیما را جداگانه انجام دهید.
بسته به نوع محتوا در هر بخش می توانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. برای مثال، برگه ها چون معمولا ویرایش نمی شوند، نیازی به تنظیم تاریخ ندارند. این تنظیمات را می توانید برای برگه، نمونه کار و حتی محصولات انجام دهید. همانطور که توضیح داده شد برای اعمال بهترین تنظیمات افزونه سئو بهتر است از پیکربندی برای اولین بار استفاده شود. چرا که با پاسخ به سوالات افزونه، یوست بهترین تنظیمات را برای سایت وردپرسی شما اعمال میکند.
همچنین شما بعد از پایان دوره می توانید ایده ها و نظرات خود را از بخش دیدگاه ها یا پشتیانی با ما در میان بگذارید تا علاوه بر پاسخ به شما، بصورت جلسه ای جدید در دوره قرار داده شده و در دسترس سایر دوستان نیز قرار گیرد. در ادامه می توانید توضیحات بیشتر و همچنین برخی از نکاتی که در این آموزش با آن ها آشنا خواهید شد را مشاهده و بررسی نمایید. این افزونه بهینه سازی و یکپارچه سازی کاملی را فروشگاه ساز ووکامرس شما و محصولات سایتتان ایجاد می کند و با حداقل تنظیمات مورد نظر می توانید محصولات خود را ارائه کنید. بردکرامپ یا Breadcrumbs راهی است که کاربر بتواند بین سطوح مختلف دسته محصولات شما حرکت کند. از این گذشته فعال سازی برد کرامب در یواست برای سئوی صفحه نیز توصیه شده است. 451 (به دلایل امنیتی در دسترس نیست) بَنا به هر دلیلی نمیخواهید کاربران یا رباتهای گوگل و… به یک url خاص دسترسی داشته باشند.
وقتی باکس یوآست سئو را باز میکینم بخشی به عنوان کلمه کلیدی کانونی وجود دارد که با استفاده از آن میتونیم پست را آنالیز کنیم. تا اینجا ابزارها و امکانات یوآست سئو را بررسی کردیم و در انتها بخش لایسنس و تغییر مسیر هاست که در بخش دیگر مفصل توضیح خواهیم داد. شما در این بخش میتونید آدرس شبکه های اجتماعیتون را وارد کنید. تا اینجای کار باهم مواردی را پیش رفتیم و در بخش های قبلی مواردی را مورد تنظیم قرار دادیم و تنظیماتش را انجام دادیم. در بخش بعدی برای شما قسمت بعدی تنظیمات، یعنی “میزفرمان جستجو” یا همان گوگل سرچ کنسول را توضیح میدهیم تا ببینیم این بخش برای شما چه کاری انجام میدهد. درواقع این متغیرها را میتوانید جایگزین کنید و قبل و بعد محتوا قرار دهید.
میتوانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و میتوانید برای موتورهای جستجو بنویسید. در قسمت آنالیز سئو همه مواردی که میتوانند به بهبود سئوی نوشته شما منجر شوند، لیست می-شوند. ۳.در یواست سئو چند کلمۀ کلیدی را میتوان تعریف کرد؟در نسخۀ رایگان یواست سئو یک کلمه و در نسخۀ پریمیوم، پنج کلمۀ کلیدی را میتوانید تعریف کنید. ۲.یواست سئو چطور به بهبود محتوا کمک میکند؟یواست سئو با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز شما را راهنمایی میکند تا قسمتهایی از محتوا که نیاز به بهبود دارند را تشخیص داده و اصلاح کنید. ۲ – قسمت دوم مربوط به لینکهای محتوای شما است و میتوانید به موتورهای جستجو دستور بدهید که لینکهای محتوایتان را دنبال کنند یا خیر. همچنین میتوانید مشخص کنید که محتوای شما مربوط به کدام بخش از سایت است و چگونه در شبکههای اجتماعی نمایش داده شود.
2 – در این قسمت محتوا را از نظر خوانایی بررسی میکند و به شما مشکلات محتوا را میگوید. مرحله 8 و 9 مهم نیست چون از شما میخواهد که نسخه پریمیوم را خریداری و در Yoast SEO newsletter ثبت نام کنید. شما میتوانید این مراحل را رد کنید تا به مرحله 10 برسید و بعد بستن را کلیک کنید. شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند.
در نسخهی فارسی افزونه، این بخش به نام ویزارد پیکربندی آسان ترجمه شده است. برخی قابلیتهای افزونه یوست بصورت پرمیوم یا پولی ارائه میشود. در صورت نیاز میتوانید با خرید نسخه پولی این قابلیتها را فعال کنید. به عنوان مثال افزودن کلمه کلیدی LSI و اضافی از قابلیتهای پولی افزونه یوست است. سایتهای معتبر ایرانی بسیاری وجود دارد که به راحتی و با هزینههای معقول نسخه پولی این افزونه را در اختیار شما قرار میدهند.
این دو بخش هیچ تفاوتی با هم ندارند و مثلاً اگر ما مطابق تصویر در باکس عبارت کلیدی کانونی بنویسیم تست، در پایین صفحه هم نوشته خواهد شد. درواقع هر تغییر در هر یک از این ویرایشگرها ایجاد کنید در آنیکی هم اعمال خواهد شد؛ پس فرقی نمیکند از کدامیک از این ویرایشگرهای سئو استفاده میکنید. باید توجه داشته باشید که نیازی نیست همه چراغهای سئوی محتوای شما سبز باشد، همچنین سبز بودن چراغ سئو همه مطالب، لزوماً بهمعنی کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو گوگل نیست. اگر فقط به سبز شدن چراغ سئو توجه کنید و به سایر جنبههای آن بیتوجه باشید، قطعاً نتیجه خوبی کسب نمیکنید. اما اگر همین الان افزونه را نصب و فعال کرده باشید، با ورود به صفحه تنظیمات عمومی گزینه، روی گزینه Configure Yoast SEO کلیک کنید. بقیه مراحل را به ترتیب برای شما توضیح خواهیم داد (این عملیات، Configuration wizard نام دارد).
در این بخش در قسمت مشکلات، افزونه یواست با بررسی تمامی محتوای سایت، عدیده مشکلات اصلی سایت را نمایش میدهد و در کنار آن نیز راهحل پیشنهادی ارائه میدهد. همچنین در سربرگ های امکانات افزونه و ابزارهای وبمستر نیز میتوان تنظیماتی را اعمال کرد. ریدایرکتها در یک وبسایت زمانی اتفاق میافتند که آدرس یک صفحه تغییر کند یا یک صفحه حذف شود که هم خطای 404 اتفاق نیفتاد و هم کاربری که وارد سایت میشود سردرگم نشود. برای دسترسی به بخش ریدایرکتها در افزونه Yoast SEO نیاز به اکانت پریمیوم این افزونه دارید. در نسخه پریمیوم افزونه Yoast اگر شما لینک یکی از صفحات یا برگههای خود را تغییر دهید، بهصورت خودکار خود افزونه لینک قدیمی را به لینک جدید ریدایرکت میکند اما در نسخه رایگان باید این کار را بهصورت دستی انجام دهید. شما می توانید برای هر پست یا صفحه ای که منشتر می کنید یک عنوان و توضیحات سئو وارد کنید.
در آموزش یواست سئو سعی کردیم علاوه بر معرفی این پلاگین نحوه کار کردن و تنظیمات قسمت های مختلف را توضیح دهیم خوشحال می شویم سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید. بهینه سازی سئو به کمک مترادف کلمات کلیدی باعث بالا رفتن امتیاز شما در گوگل و در نهایت جلب رضایت کاربران در فهم بیشتر متن می شود. کار با افزونه یواست سئو بسیار آسان است و در عین سادگی با ویژگی های جدید و الگوریتم های سئو سازگار است اگر میخواهید افزونه سئو را نصب کنید و تنظیمات افزونه را یاد بگیرید تا آخر مقاله آموزش افزونه Yoast Seo همراه ما باشید. رنگ سبز در نتایج برتر گوگل تاثیر دارد ولی این به این معنی نیست که شما وقتی امتیاز سبز میگیرید نوشته شما در نتایج اول نشان داده میشود. این موضوع صرفا برای اینه که افزونه خوانایی و کلمات کلیدی نوشته شما رو بهینه سازی میکند. پس ویژگی برسی اجمالی افزونه یواست برای این است که شما به صورت درصد بندی سئو نوشته های خود را ببنید که چند درصد آنها سئو خوبی دارند و چندتا بدون کلمه کلیدی هست، تا بتوانید آنها را بهینه کنید.
حال بگذارید از به اشتراک گذاری مطلب شما در شبکههای اجتماعی مطمئن شویم؛ با تنظیم این بخش به گوگل میفهمانید که این پست مطلق به شماست. و اگر دفعات اشتراک پستهایتان بالا باشد، یک امتیاز مثبت برایتان در نظر گرفته میشود. فید سایت یکی از مهمترین قسمتهای یک سایت میباشد، که هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو میتواند بسیار مفید واقع شود. و آنها را بهروز مینمایید، استفاده از این گزینه را به شما پیشنهاد میکنم. با استفاده از این گزینه تاریخهای بهروز رسانی در متا تگها ثبت میگردند تا موتورهای جستجوهای را از اعمال آخرین تغییرات با خبر شوند.
تا اینجا با هم تمامی گزینهها و بخشهای مختلف افزونه یوست را بررسی کردیم. برای جمع بندی بهتر است به تشریح این مسئله بپردازیم که به صورت روزمره چگونه باید از این افزونه استفاده کنیم. در بخش RSS نیز میتوانید نحوه نمایش محتواهای خود در فید RSS سایت را ویرایش نمایید. تیم طراحان یوست تلاش زیادی کرده تا این افزونه کاربردوست یا user friendly باشد. با این حال ممکن است برای شروع یا استفاده از برخی ابزارهای پیشرفتهی این افزونه، احتیاج به راهنمایی یا آموزش داشته باشید. سپس در old url آدرس صفحهای که با خطای ۴۰۴ مواجه شده است را وارد نمایید و در قسمت url آدرس صفحه جدیدتان را وارد کنید و نهایتا دکمه add url را بزنید.
در این افزونه راهکارها و پیشنهادهایی برای بهبود سئوی محتوا براساس مواردی که در موتورهای جستجو مهم است، ارائه میشود. از ویژگیهای مهم این افزونه پویا بودن آن است؛ افزونه Yoast SEO در زمان نوشتن مطلب آن را تحلیل میکند و در راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه میکند که نسبت به تغییرات محتوا فعال هستند. سئو یعنی مجموعه کارهایی که ما انجام میدهیم تا سایت ما در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد. این کارها میتوانند شامل استفاده از لینکهای خارجی و داخلی، تعیین کلمات کلیدی اصلی و فرعی و… باشند. زمانی که شما افزونه یواست سئو را در سایتتان فعال میکنید یک متاباکس به هر پست تایپ (post type) یا همان برگه و نوشته اضافه میشود. همانطور که در تصویر میبینید از سربرگ اسکیما (Schema) میتوانید برای صفحات خود اسکیما تعریف کنید.
پس از فعال شدن دو نسخه رایگان و حرفهای پلاگین Yoast SEO روی سایت شما فعال میشود که شما میتوانید بهدلخواه خود نسخه رایگان آن را پاککنید. پس فعلاً این را در نظر داشته باشید که در قسمت بررسی اجمالی شما میتوانید ببینید چه نوشتههایی سئو سبز دارند و یا چند درصد سئو رنگهای دیگر را دارند. همچنین پستهایی هم که کلمه کلیدی ندارند کاملاً مشخص است و در این نمودار هم میتوانید بهصورت درصد بندی شده تعداد نوشتههای مختلف را ببینید. اینکه این پستها قرمز هستند یا هر رنگ دیگری، دلیل نمیشود که پست ما در گوگل، در نتایج اول باشد، صرفاً یواست سئو یک آنالیزی بر اساس کلمه کلیدی شما انجام داده است و باید ببینیم این کلمه کلیدی که وارد شده، صحیح است یا نه. قرمزها نوشتههایی هستند که سئو آنها خوب نیست، سبزها پستها با سئو خوب هستند، زردها پستهایی هستند که سئو متوسطی دارند و خاکستریها پستهایی هستند که اصلاً با کلمه کلیدی کانونی، سئو آنها آنالیز نشده است.
Yoast SEO میتواند عبارات کلیدی مرتبط، مترادف و اشکال مختلف کلمات کلیدی شما را شناسایی کند و به شما این امکان را میدهد که بهتر و شیواتر بنویسید و محتوای شما را برای مخاطبان و موتورهای جستجو بهینه میکند. Yoast SEO یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار میدهد تا محتوای خود را به بالاترین استانداردهای سئو برسانید. بعد از نصب افزونه یوست برای اولین بار، تب جدیدی به نام سئو (SEO) به داشبورد وردپرس اضافه میشود. زمانی که به این تب بروید، با پیام پیکربندی سئو برای اولین بار مواجه میشوید. در نسخه انگلیسی، این بخش Yoast SEO configuration wizard نام دارد.
گواهی SSL باعث میشود تا هکرها و اشخاص ثالث نتوانند در رد و بدل شدن اطلاعات میان کاربر و وبسایت، دخالتی کنند. با نصب افزونه سلامت سایت یا Health Check میتوانید از اشکالات فنی احتمالی موجود در وبسایت خود باخبر شوید. با نصب این افزونه، یک باکس جدید در بخش پیشخوان وردپرس ایجاد میشود که در آن مشکلات احتمالی وبسایت به شما اطلاع داده میشود. این مشکلات میتواند شامل به روز نبودن افزونهها یا نسخه وردپرس سایت، به روز نبودن نسخه PHP سایت و مشکلات فنی دیگری از این دست باشد. در رعایت موارد مربوط به گزینه خوانایی پستها و محتواها اجباری وجود ندارد. اما رعایت آنها میتواند این اطمینان را به شما بدهد خوانایی محتوایتان برای مخاطبان شرایط خوبی دارد.
با برطرف کردن این مشکلات، این موارد یکی یکی از این جعبه حذف خواهند شد. مشکلاتی که با رنگ قرمز علامت گذاری شدهاند، اساسی هستند و برای رسیدن به نمره سئوی خوب، حتماً باید برطرف شوند. مشکلاتی که با رنگ نارنجی نمایش داده شدند، کمی اهمیت کمتری دارند و در صورت برطرف نشدن آنها هم میتوان نمره خوبی برای سئو گرفت. برخی از این بخشها مثل بخش کلیدواژه مثل کلیدواژه مرتبط و بینش در نسخه رایگان یوست قابل استفاده نیستند. در بخش قابل مشاهده بودن برای موتورهای جستوجو یا Search engine visibilty، میتوانید تعیین کنید که محتواهای مختلف سایت برای موتورهای قابل ایندکس باشد یا خیر. در بیشتر موارد بهتر است که این گزینهها را در همان حالت پیشفرض قرار دهید.
افزونه به صورت خودکار صفحات شما را با اسکیمای وب پیج و نوشتههای شما را با اسکیمای مقاله توصیف میکند. برای جلوگیری از مواجه کاربران با صفحات 404 یا خطا این عملیات را با ریدایرکت کردن لینک صفحه به صفحه جدید جایگزین کنید. کافی است نوع ریدایرکت را انتخاب کنید و آدرس قدیمی و آدرسی که قرار است از این به بعد کاربر قرار است آن را ببینید را وارد کنید و دکمه افزودن ارجاع دهنده را بزنید. جزئیات بیشتر را می توانید در مقاله ریدایرکت 301 با افزونه یواست سئو مطالعه کنید. اگر در گوگل مشاهده کرده باشید احتمالا متونجه شده اید که هر وب سایتی از جداکننده برند خاصی در عنوان سئو صفحات استفاده می کند. در این بخش از آموزش افزونه yoast وارد تنظیمات عمومی شده که می توانید جداکننده برند خود را وارد کنید.
اگر وبسایت شما مدتی است که شروع به فعالیت کرده و در دسترس بوده است، باز هم میتوانید این کار را انجام دهید. برای دسترسی به عملیات پیکربندی یوآست، از منوی سئو، گزینه تمرینات (یا تمرینها) را انتخاب کنید. بدون شک افزونه Yoast SEO یکی از بهترین و محبوبترین افزونههای سئوی وردپرس محسوب میشود که امکانات بسیار زیادی ارائه میدهد. از امکانات آن میتوان به آنالیز پیشرفته سئوی سایت، پیشنهاد لینک سازی داخلی، هماهنگی کامل با صفحهسازها و ... در این مقاله به معرفی کامل این افزونه و آموزش کامل بخشهای آن پرداختیم. تمام این موارد را می توانید با اکستنشن سئو جت سئو آنالیز و بررسی کنید.
بهصورتکلی نمایش سایت شما در نتایج گوگل با توجه به متاهایی که این افزونه برای شما به پستتان اضافه میکند هیچ تأثیر و یا فرقی در نسخه رایگان و پولی ندارد. یکی از مواردی که به ارتقای رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو گوگل کمک میکند این است که ساختار داخلی وبسایت شما یکپارچه و منسجم باشد. برای این موضوع میتوانید با لینکدهی داخلی، پستها و صفحات وبسایت خود را بهیکدیگر ارتباط دهید. بهترین روش برای لینکدهی داخلی، انجام دستی آن است و ابزارهای خودکار معمولاً میتوانند فقط بهعنوان یک راهنما به شما در این زمینه کمک کنند. افزونه یوآست، محتوای هر مطلب شما را آنالیز کرده و با توجه به سایر مطالب قبلی، به شما پیشنهاد میدهد که کدام مطالب قبلی را در مطلب جدید، لینک بدهید. زمانیکه شما قصد دارید محتوا و پستی در وبسایت خود منتشر کنید، برای بهینهسازی آن باید چهار فاکتور اصلی را که در سایدبار و متاباکس یواست سئو مشترک است، بررسی کنید.
حالا این پست به Corner Stoneها یا اضافه شده و میتوانید از آن استفاده کنید. در این بخش میتوان مشخص کرد که جداکننده در عنوان صفحات دارای چه علامتی باشد. در این بخش میتوانید افزونه Yoast SEO را با تعدادی از پلتفرمهای خاص مانند ادغام کنید. توجه کنید نیاز نیست که همهی قسمت های شبکه اجتماعی را پر کنید ، فقط شبکههایی اجتماعی را که دارید میتوانید کامل کنید. در این مرحله از شما میخواهد که انتخاب کنید که سایتتان مربوط به یک شرکت است یا یک فرد. اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید.
پس باما همراه باشید تا تمام ویژگی های این افزونه رو برای شما آموزش دادیم. خزیدن یا کراول کردن یکی از ویژگیهای موتورهای جستجو است که باعث نمایش محتوای شما در نتایج جستجو میشوند. این بخش شامل تنظیمات مربوط به خزیدن موتورهای جستجو در سایت شما هستند و به شما کمک میکند که URL های غیرضروری را پیدا و حذف کنید و حضور خود در نتایج جستجو را کارآمدتر کنید. در بخش قابل مشاهده پیکربندی افزونه یوست برای موتورهای جستجو تنظیمات پیشفرض را تایید کنید تا محتوای سایت وردپرسی شما در موتورهای جستجو ایندکس شود. البته افزونه یواست این امکان را به شما میدهد که در زمان بارگذاری هر محتوا در بخش تنظیمات پیشرفته نو ایندکس و ایندکس شدن مقاله را مجددا انتخاب کنید. برای کد تایید گوگل داشبورد سرچ کنسول خود را باز کنید و “Manage Property” را انتخاب کنید سپس کادر تائید این سایت را انتخاب کنید.در ضمن میتوانید در مقاله آموزش سرچ کنسول گوگل کاملا این مبحث را دنبال کنید.
همچنین این امکان برای شما فراهم است تا یک الگوی خودکار برای استفاده از آنها تنظیم نمائید. در صورتی که فراموش کردید آنها را به صورت دستی اضافه کنید، این قابلیت یوآست به شما اجازه می دهد تا از تنظیمات پیش فرض برای پر کردن خودکار آن گزینه ها استفاده کند. همچنین شما می توانید سبک جستجو و نمایش متا باکس سئو را برای هر نوع محتوا به دلخواه خود تنظیم کنید. همچنین می توانید قالب عنوان سئو و توضیحات متای پیش فرض را سفارشی نمائید. در ادامه کلیه مراحل کار با افزونه یواست سئو از جمله تنظیمات عمومی، تنظیمات ظاهر جستجو، کار با ابزارها، تنظیمات شبکه های اجتماعی و تفییر مسیر به صورت تصویری و ویدئویی آموزش می دهیم. یکی از ابزار ها و بهترین ابزار در نوع خودش برای انتخاب کلمات کلیدی کانونی در ابتدای کار و انتخاب کلمه کلیدی وبوبسایتتان ابزار google trend است.
افراد حرفهای هم شاید بخاطر کمبود وقت کافی خیلی به این این موضوع اهمیت ندهند! اکنون که از تاثیر شبکههای اجتماعی بر سایت خود مطلع شدهاید، به تنظیمات این قسمت از افزونه Yoast SEO میپردازیم. در تب بایگانیها میتوانید تنظیمات ویژهای به صفحات بایگانی نویسندههای سایتتان، بایگانیهای تاریخی، و همچنین صفحات جستجو و ۴۰۴ بدهید. این گزینه معادل کلمه Post Types در نمونه انگلیسی افزونه یواست میباشد. این ابزار اجازه میدهد به راحتی مالکیت سایت خود را با استفاده از کد متا ارائه شده توسط ابزارهای وبمستر مانند گوگل وبمستر تولز بررسی کنید.
شما مجبور به انجام این کارها نیستید، مگر اینکه علاقه مند به آن باشید. در این بخش شما قادرید که قسمت های مختلف سایت را برای ایندکس یا عدم ایندکس در موتور های جستجو تنظیم کنید. در 99.99% مواقع بهتر است که دست به تنظیمات این بخش نزنید، مگر اینکه می دانید در حال انجام چه کاری هستید. در اینجا مشخصد کنید که این وب سایت متعلق به شخص است یا یک شرکت. در صورت انتخاب شرکت از شما خواسته می شود که داده های زیر را وارد کنید. پس از اتمام این بخش در پایین همین صفحه روی «جهت راهاندازی مسیر راهنما» را کلیک کنید تا وارد سایت Yoast SEO شوید.
در واقع یواست سئو تلاش دارد تا در این بخش خوانایی محتوای شما را برای کاربران واقعی بسنجد و پیشنهاداتی برای بهبود محتوا به شما ارائه دهد. شما با کلیک بر روی گزینه Edit snippet (ویرایش اسنیپت) می توانید به صورت دستی عنوان صفحه و متا دیسکریپشن آن را ویرایش کنید. در عین حال شما پیش نمایشی از نحوه نمایش صفحه در نتایج موتورهای جستجو را مشاهده خواهید کرد. این بخش مربوط به تنظیمات توییتر است؛ مانند فیسبوک با فعال کردن گزینه «افزودن اطلاعات کارت متا توییتر» میتوانید پیشنمایشی از محتوای خود را هنگام اشتراکگذاری در فیسبوک به نمایش بگذارید. تنظیمات شبکههای اجتماعی (نسخه پریمیوم) شامل تنظیمات مربوط به نمایش محتوای شما در شبکههای اجتماعی است که میتوانید از یک تصویر، نام و توضیح خاص برای این بخش استفاده کنید. در این بخش میتوانید امکانات مختلفی که افزونه یواست در اختیار شما قرار میدهد را تنظیم کنید در ادامه بررسی هرکدام میپردازیم.
دو تا منبع برای انتخاب عبارت یا کلمه کلیدی کانونی مناسب میخوایم معرفی کنیم. در کل باید بگم بخاطر خطا های یوآست سئو خوانایی مقاله خود را خراب نکنید و بهترین حالت اینه که برای کاربر بنویسید و گوگل میفهمه که کیفیت مقاله شما در چه سطحی است. خب حالا این کجا نمایش داده میشود؟ برید در همان صفحه Feed سایت و با استفاده از کلیدهای CTRL+F عبارت “اولین بار در” را سرچ کنید تا بتوانید آن را ببینید. در این بخش میتوانید مشخص کنید که طبقهبندی پستها را طبق چی نمایش بده، یعنی نوشتهها و محصولات را بر اساس دسته یا برچسب آنها نمایش بده، که میتوانید گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید. دستهبندی های سایت باید نمایش داده شوند و پیشنهاد من این است که عنوان سئو دسته بندیها را روی term title قرار بدین و توضیحات متا برای هر دستهبندی را به صورت مجزا بنویسید. در فیلد بعدی، ادغام Ryte را داریم، که Ryte درواقع یک وبسایتی است که سایت شما را ازنظر سئو بررسی میکند، البته این کار رایگان نیست و شما باید بهصورت دلاری هزینه پرداخت کنید.
زمانی که این قابلیت را فعال کردید، در بخش نوشتهها» افزودن نوشته، یک بخش تجزیهوتحلیل خوانایی مانند تصویر زیر اضافه میشود و میتواند به شما بگوید که پست شما از نظر خوانایی چه مشکلاتی دارد. حالا اگر بریم در پیشخوان وردپرس و پایین اسکرول کنید، باکس “بررسی اجمالی نوشتهها Yoast SEO” را مشاهده میکنید، در این قسمت چند تا علامت قرمز، سبز، زرد و خاکستری داریم. در این راهنمای جامع و کاملا رایگان میخواهیم کار با یواست سئو را به شما توضیح دهیم. بله، افزونههایی مانند Rank Math و All in One SEO نیز گزینههای خوبی هستند، اما یواست به دلیل پایداری و امکانات جامع همچنان محبوبترین انتخاب است. هر چند وقت یک بار، تنظیمات یواست را بازبینی کنید تا مطمئن شوید با تغییرات الگوریتمهای گوگل همخوانی دارند.
اگر در وبسایتتان مطالب زیادی دارید از هر مقاله به مطالب دیگر در وبسایتتان لینک بدین تا خزنده های گوگل در سایت شما چرخ بزنن و از پستی به پست دیگر برن. یکی این که در عنوان از عبارت کلیدیتون استفاده کنید و بهتر است که این کلمه کلیدی در اول عنوان قرار بگیرد. ولی در اصل برای سرویسهای RSS Reader یا همان فید خوانهای قدیمی است. در این بخش شمارنده پیوند متن را داریم که میتوانید بهدلخواه خود خاموش یا روشنش کنید. این گزینه موردی است که بررسی میکند که در متنها شما چه تعداد لینک وجود دارد و اگر تعداد لینکهای یک پست خیلی زیاد یا خیلی کم باشد به شما اعلام میکند.
سلامباید در فهرست وارد قسمت سئو بشید، گزینه عمومی رو انتخاب کنید. در اینجا، میتوانید تنظیمات را از افزونه های HeadSpace2، SEO-All-in-One و The SEO Framework وارد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قسمت مناسب و مورد نیاز خود را علامت بزنید و گزینه “Import” را کلیک کنید. اگر از افزونههای قدیمی Yoast مانند Robots Meta، RSS Footer یا Yoast Breadcrumbs استفاده کردهاید، میتوانید تنظیمات را از بخش «وارد کردن از سایر افزونهها» وارد کنید. یوست سئو در اینجا تمام نمیشود و قابلیتهای بسیار زیادی دارد که در آپدیتهای بعدی اضافه خواهد شد و هنوز هم جا دارد که در مورد آن صحبت کنیم.
بهترین سئوکار ارومیه کیست؟